Gebrek aan inkoopaandacht kost MKB kansen op herstel

Datum: January 22, 2015
Categorie: Algemeen inkoopnieuws
Auteur: Brisk Magazine

Midden-en kleinbedrijven verliezen massaal geld door intuïtief en op basis van de vertrouwensrelatie met leveranciers grondstoffen en producten in te kopen. Deze werkwijze erkent niet de toegevoegde waarde van inkoop waardoor ongezien waarde wegvloeit uit de organisatie en faillissementen dichterbij komen. Dit schrijft Bert van der Stouwe, inkoopexpert en onderzoeker Supply Management bij Hogeschool Windesheim.

Van der Stouwe: "In de bedrijfsvoering van midden- en kleinbedrijven ligt de focus op verkoop, terwijl het grootste waardedeel van de te verkopen producten wordt ingekocht. Er zijn productiebedrijven waar 80 procent van de kostprijs bestaat uit ingekochte grondstoffen en producten en slechts twintig procent uit toegevoegde waarde vanuit eigen productie. Inkoop is het ondergeschoven kindje en wordt te vaak gecombineerd met een andere functie binnen het bedrijf. Daarnaast wordt er te veel ingekocht op basis van intuïtie. Men vertrouwt op leveranciers waar men een jarenlange relatie mee heeft opgebouwd zonder kritisch naar de kosten te kijken. Het onderschatten van de inkoopfunctie in het MKB zorgt ervoor dat de inkoopkosten de pan uit rijzen en besparingsmogelijkheden niet worden gezien. Dit terwijl één procent inkoopbesparing soms dezelfde waarde oplevert als een omzetstijging van maar liefst twintig tot dertig procent. In veel bedrijven realiseert het management zich onvoldoende hoe groot de rendementsimpact kan zijn vanuit inkoopbesparing."