Inkopers doen serieus zaken met social media

Datum: July 6, 2012
Categorie: Algemeen inkoopnieuws
Auteur: Inkopers-café

Zakelijk social media-gebruik. We hebben er geen tijd voor, vinden het maar iets voor tieners met aandachtstekort. Voordelen zijn er genoeg, stelt Frank Rozemeijer (NEVI Hoogleraar Purchasing and Supply Management) tijdens de afgelopen NEVI Inkoopdag. Welke kansen zijn er? En hoe ga je met social media om? Inkopers-Café vat ze voor je samen.
 
Nieuwe leveranciers aantrekken
Wanneer je voor een bepaalde dienst- of productgroep maar enkele aanbieders kent, kan het handig zijn via social media nieuwe leveranciers aan je te binden. Zeker als de bestaande leveranciers elkaar de bal toespelen. Social media zijn bij uitstek platforms om een groot publiek te bereiken. En dat geeft de ruimte om problemen – of politiek correct gezegd uitdagingen – online aan te besteden. Een laagdrempelige manier om oplossingen uit de markt de halen.

Beoordelingen
Er zijn steeds meer online initiatieven die de mogelijkheid bieden om bedrijven te boordelen en een waardering te geven. Bekende voorbeelden zijn hotelsites. Voor de inkoopbranche zijn er zakelijke tegenhangers. Een site als Vendor Rator dat zich richt op beoordeling van leveranciers, staat nog aan het begin van haar ontwikkeling, maar zal met voldoende leden en meningen een goed beeld kunnen schetsen van het functioneren van leveranciers.

Verstand van zaken
Wat je op het web zet, blijft op heb web. Iedereen kent de verhalen van verkeerde informatie die toevallig op het net kwam, maar wel steeds de kop op blijft steken. Dat maakt veel mensen huiverig. Wat post je nu wel of niet? Een richtlijn die bij menig organisatie goed blijkt te werken, is dat medewerkers niets mogen zeggen over onderwerpen waar ze geen verstand van hebben.

Extra contactmomenten
Social media bieden veelal vluchtig contact. Dat klinkt op het eerste gehoor wellicht wat negatief, maar dat is het zeker niet. Persoonlijke contacten zijn prima uit te bereiden met online contact. De berichten zijn kort, dus de aanleiding om even contact te hebben hoeft ook niet groot te zijn.

Besloten platforms
Social media roepen het idee op van vrij toegankelijke informatie, maar er zijn ook platforms die besloten zijn en waar je eerst lid van moet worden voor je bij informatie kunt. Deze platforms verlagen de drempel om informatie prijs te geven en bieden de gelegenheid om wat verder in detail te treden zonder dat er gelijk vele buitenstaanders meekijken.

Wie zijn eerste stappen in zakelijk gebruik van social media wil zetten, doet er goed aan de starterskit van NEVI te bekijken.