Tour de l’aanbesteding

Datum: July 21, 2011
Categorie: Over CBP
Auteur: CBP, Rik Bultman

De tour de France zit dit jaar weer vol met verrassingen. Een van de grote verrassingen is zonder meer onze landgenoot Johnny Hoogerland. De aan het begin van de tour relatief onbekende Zeeuw is in een paar dagen tijd uitgegroeid tot de held van Nederland. Na Johnny Cash en Johnny Depp is onze wielerheld momenteel de derde hit op Google als u het woord “Johnny” in tikt.

Wanneer een renner de finish succesvol wil bereiken dan zijn een goede voorbereiding, professionele uitrusting, een topconditie, gemotiveerde teamgenoten en kennis van de route, de weersomstandigheden en de concurrentie belangrijke slaagfactoren. In veel aspecten van de tour zie ik gelijkenissen met een Europese aanbestedingsprocedure. Geen enkele renner rijdt in de tour zonder een gedegen voorbereiding en een heldere doelstelling. Om een Europese aanbesteding te laten slagen, moet de voorbereiding goed zijn. Specificeer de behoefte en stel duidelijke doelen, zorg dat de neuzen dezelfde kant op staan en dat de werkgroep gemotiveerd is.  Gebruik de juiste methoden en technieken en zorg ervoor dat u altijd scherp blijft, de markt kent en de risico’s beheerst die u tijdens de aanbestedingsroute aan kunt treffen.  En af en toe is een gezonde dosis creativiteit vereist.

Johnny Hoogerland dreigde zijn bolletjestrui kwijt te raken omdat hij niet mee kon in de kopgroep. De ploeg van Johnny loste het creatief op, een ploegmaat werd eropuit gestuurd om koste wat het kost alles te geven voor de laatste bergpunten en er daarmee voor te zorgen dat de concurrentie Johnny niet meer kon inhalen. Een perfecte combinatie van creativiteit en teamspirit. Elke etappe is anders zoals ook elke aanbestedingsprocedure weer verschillende aspecten kent. Bij complexe aanbestedingen zal er vaker een col van de buitencategorie beklommen moeten worden en sommige aanbestedingen zijn door tijdsdruk een race tegen de klok geworden.  Sommige aanbestedingen verlopen vlekkeloos en bij andere aanbestedingen zijn er tegenslagen. Johnny werd in het prikkeldraad gereden door een auto uit het peloton. Een factor waar hij geen invloed op had. Vol goede moed stapte hij gewoon weer op de fiets.

Eén ding is zeker, u moet met een juiste portie fanatisme en gedrevenheid aan de start van de tour de l’aanbesteding staan om er een succes van te kunnen maken en dit gedurende het hele proces vasthouden. Laten we een voorbeeld nemen aan Johnny!!